3-7 éves korig járnak csoportunkba a gyermekek. Kiemelt nevelési területünk a német nemzetiségi nevelés, de a tanulást áthatja a komplexitás elve, vagyis minden nevelési terület, így a zenei-, anyanyelvi-, környezeti-, matematikai-, testi- nevelés, egymással összefügg.
„[…]Tél, tavasz, nyár, ősz, folyók, ligetek,
szeressétek a gyermekeimet.
Te, homokos, köves, aszfaltos út,
vezesd okosan a lányt, a fiút.
Csókold helyettem, szél, az arcukat,
fű, kő, légy párna a fejük alatt.
Kínáld őket gyümölccsel, almafa,
tanítsd őket csillagos éjszaka.
Tanítsd, melengesd te is, drága nap,
csempészd zsebükbe titkos aranyad.[…]”
Szabó Lőrincz: Ima a gyermekekért
Vegyes korosztályukból, eltérő fejlettségi szintjükből fakadóan az óvodai nevelés differenciált, mindig a gyermek sajátos érési, és fejlődési ütemének megfelelően történik. A gyermek elsődleges tevékenysége a JÁTÉK. Ennek szellemében az ismeretek átadása a játékon, a játékos tapasztaláson keresztül valósul meg. Fő célunk, hogy mindezen tapasztalás valódi tapasztalás legyen, s ne a külvilágot hozzuk be a csoportszobába, hanem a gyermekeinket vigyük ki a szabadba, hogy ott éljék át, éljék meg mindazt, ami segíti az őket körülvevő világ megértésében.
A kíváncsiság, a felfedezés öröme, a problémamegoldás, a sikerre való érzékenység, a nyitottság minden gyermekben ott van. A projektmódszer segíti a pedagógust és a gyermeket egyaránt abban, hogy a valós életből vett problémát valóságos eszközökkel oldjuk meg közvetlen, konkrét tapasztalás útján.
Kiemelendő a kreativitás fogalma, mely új irányt adott a projektmódszerben is. A kreatív gyermek képes egy helyzet váratlan megváltozására reagálni. Minél inkább újabb és újabb problémahelyzet elé állítjuk őket, egyre több és több válaszmegoldással lesznek képesek előállni, ami alapja lehet a későbbi életből vett sikeres problémamegoldásnak.
A gyermekek feladatvállalásai az adott problémahelyzetből egyéni, és egyéni szinten valósul meg, az óvónő által mindig figyelembe véve a gyermekek fejlődési szintjét. A cél tehát a probléma megoldása, és az alkotó tevékenység során átélt tapasztalás.
Csoportunknak sajátos arculatát a projektmódszerű környezeti nevelés alkalmazása és a mese kiemelt szerepe adja.
- Tóth Mónika Erzsébet - óvodapedagógus, intézményvezető helyettes
- Ludvai - Kovács Barbara - pedagógiai asszisztens
- Kovács - Kulics Marianna - dajka